Reitse is 42 jaar oud en werkt als consultant voor Axians met daarbij de nadruk op DBA werkzaamheden. Hobby’s zijn naast sport (hardlopen, fietsen, schaatsen) fotografie en het leren bespelen van een piano. Met name in de winter is hij actief als ICT beheerder voor alle techniek rondom het schaatsen op Sportcentrum Kardinge in Groningen en werkt hij mee in een team dat de tijdwaarneming verzorgt voor (inter)nationale langebaanwedstrijden.
“Voordat ik bij Axians kwam was ik heel erg aan het zoeken naar wat ik wilde. Via een studie Personeel en Arbeid ben ik naar de universiteit getogen om Psychologie te studeren. Daar bleek ik al snel meer lol te hebben in het gebruik van SPSS, dan alles rondom de arbeids- en organisatiepsychologie. Ondanks dat ik sociale psychologie en sportpsychologie ontzettend interessant vond en daar wel verder in had willen gaan, kwam ik terecht bij de Rijksoverheid. Bij het ministerie van LNV werkte ik mee in het verwerken van subsidieaanvragen voor de landbouw en veeteelt, een proces wat in die periode enorm aan digitaliseren was”, vertelt Reitse. In dat proces werd zijn IT enthousiasme niet alleen enorm aangewakkerd. Echter door gebrek aan kennis op dat gebied is hij toen zelf een hele set aan basistrainingen gaan volgen om kennisgaten op te vullen. Beginnend bij algemene beheertrainingen tot (en dat was een voorteken) de eerste stappen op het gebied van SQL. Reitse: “Uiteindelijk werkte ik fulltime als bestandsbeheerder annex functioneel beheerder.”
“Eenmaal binnen bij Axians ben ik gestart op de beste plek, namelijk de servicedesk. Daar komen alle soorten vragen langs. Zowel front-end (mijn rapport geeft een foutmelding, een rare weergave of onjuiste waarden) als back-end (het etl-proces heeft niet goed gelopen, er moet een aanpassing gedaan worden of er moet iets toegevoegd worden). Daarmee wordt je kennis enorm verbreed en kom je er snel achter waar je voorkeur ligt. In mijn eerste jaar heb ik veel, zo niet alle, beschikbare trainingen mogen volgen. Ook dat geeft een enorme basis om verder op te bouwen. Daarnaast heb ik, met de onmisbare hulp van mijn collega’s, in hoog tempo enorm veel ervaring opgedaan. En in de 8,5 jaar dat ik daar gezeten heb, elke dag wel iets geleerd”, vertelt Reitse.
“Wat me in die tijd opviel is dat de database als een gegeven gezien werd, dat vond ik raar. De database is toch in veel van de gevallen het begin- en eindpunt. Voor mij werd dat een trigger om te kijken wat er nog meer mogelijk was. Na enkele certificeringen vroeg ik me af waarom we niet meer deden met het delen van kennis op dit gebied. Dat was een prachtig keerpunt in mijn carrière gezien ik hier kennis kon opdoen en overbrengen door middel van het geven van trainingen”, vertelt Reitse. Het delen van kennis is één van de, zo niet het leukste, om te doen in zijn werk. Ondertussen is Reitse ook actief in zijn nieuwe rol als consultant.
Reitse: “Elke werkweek is anders. Veelal zijn het projecten waar ik mijn kennis op enige wijze toe mag passen maar vaak komen daar (korte) vragen van collega’s of klanten tussendoor. De vraag is vaak kort, het antwoord niet zelden veel langer. Daarnaast probeer ik waar mogelijk de laatste ontwikkelingen op mijn vakgebied bij te houden en met collega’s te delen. De leukste weken zijn voor mij wanneer ik niet alleen de kennis toepas, maar ook anderen meeneem door de kennis te delen via trainingen. Daarnaast vind ik het ook gaaf dat ik mag ondersteunen in projecten van andere Axians vestigingen.”
“Qua techniek houd ik me onder andere bezig met: SQL (de taal), SQL Server (de database), Azure SQL DB (de cloud variant) en op generiek niveau Azure. De tools die ik daarbij gebruik zijn Azure data studio, SQL Server Management Studio, SentryOne Plan Explorer en, gek genoeg, Twitter. Via deze laatste kan ik mijn wereldwijde DBA collega’s bereiken en vragen stellen of helpen”, vertelt Reitse.
“Axians heeft de slogan ‘ICT with a human touch’, dat zie ik duidelijk terugkomen. Ondanks dat Axians steeds verder groeit blijft de organisatie menselijk. Tijdens de corona crisis komen er regelmatig berichten die stimuleren om met elkaar in contact te blijven en daar ook tijd voor te nemen. Ook wordt gekeken hoe iedereen gezond aan het werk blijft. Natuurlijk is het mijn werkgever, maar het voelt ook als een soort vriendengroep waar je een hoop plezier mee kan beleven. Doordat we elkaar goed kennen zijn de drempels laag om een vraag te stellen, assistentie in te schakelen of even een goed gesprek met elkaar te voeren”, vertelt Reitse.
Meer weten over wat Reitse doet? Lees dan hier zijn blogs.